Rabu, 6 Julai 2011

sabar dan berfikir.

saya sedikit terkilan dengan segelintir kita yang terlalu meremeh-remehkan dosa pahala.Jika manusia yang kurang mukalaf mungkin boleh dipertimbangkan lagi.Sikap yang tak sepatutnya dimilki oleh manusia yang sentiasa dihidang dengan quran,hadith,tauhid dan pelbagai cabang yang lain.

Alasan yang dicipta terlalu dangkal untuk mempertahankan diri sebagai pelaku maksiat.Tanjak sekali jika dikata bodoh.bangang dan yang sewaktu dengannya.

Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika
kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan
dibalas kejahatan,
itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji


Quote diatas yang dikeluarkan.benar,indah,bagus.Bagaimana jika saya mengambil pendekatan,

'orang buat jahat dibalas jahat'

kadang-kadang manusia perlu diajar bagaimana menghormati perasaan orang lain,kesedaran datang dari ALLAH.KIta sebagai makhluk berusaha sehabis baik untuk mendapatkannya.

Maaf,saya betul-betul anti kepada orang yang seolah-olah meremehkan dosa pahala,syurga neraka.

Apa pun yang berlaku,saya tetap berlapang dada,cuba menerima dan berfikir apakah hikmah ujian yang Tuhan lemparkan kepada saya ketika ini.Dengan izinnya saya bersabar dan cuba memperbaiki diri sendiri.

Jangan kerana terlalu asyik dibuai nikmat dunia yang sementara,kita tenggelam punca dan jadi manusia rugi selama-lamanya.Biarlah saya dikatakan rugi kerana tidak melalui usia remaja yang penuh warna warni jika warna warni itu membuat saya beroleh kemurkaan ILLAHI.


*siapa kita hendak menolak takdir-Nya ??.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan