Isnin, 16 September 2013

test sikit

Pertama kalinya aku ditugaskan untuk membuat perincian berkenaan dengan hukuman mati bagi kes pembuangan bayi sehingga menyebabkan kematian, satu penelitian dari sudut undang undang dan hukum.

Suka aku mengulas mengenai dari perspektif undang undang sivil terlebih dahulu, perlu diingatkan, tulisan ini aku buat secara kasar. Kes pembuangan bayi bukanlah baru di negara kita Malaysia. Secara amnya, kita ketahui, punca pembuangan bayi ialah si ibu tidak mahu membela anak yang dikandung, malu mengandung anak luar nikah, tertekan dengan sikap lelaki yang lepas tangan. Punca masalah ini boleh dikatakan kurangya didikan agama terhadap seseorang individu.

Untuk pengetahuan semua, hukuman mati bagi kes pembuangan bayi sehingga mati diputuskan oleh kabinet pada tahun 2010 bertarikh 13 Ogos, rujuk sini . Sebelum itu, semua kes pembuangan bayi disiasat mengikut seksyen 31 akta kanak kanak yang boleh membawa hukuman denda maksimum RM 20, 000 atau penjara 10 tahun atau kedua duanya sekali.

Kabinet memutuskan seksyen 302 kanun keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati manakala kes cubaan membunuh mengikut seksyen 307 kanun sama membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun.

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia, bermula tahun 2004, kejadian pembuangan bayi dicatatkan sebanyak 78 kes, pada tahun 2005 sebanyak 67 kes, pada tahun 2006 sebanyak 83 dan berlaku penurunan pada 2007 sebanyak 76 kes dicatatkan. Kemudian pada tahun 2008, PDRM mencatatkan kejadian kes yang tertinggi sebanyak 102 kes, pada tahun 2009 sebanyak 79 kes dicatatkan dan pada tahun 2010 dari Januari sehingga Ogos sebanyak 70 kes. Semuanya berjumlah 555 kes. Daripada jumlah tersebut, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin mengatakan bawah 214 bayi yang ditemui masih hidup manakala bakinya sudah meninggal dunia.

Umum kita mengetahui, pada zaman jahiliyyah, kaum arab akan membunuh anak perempuan yang dilahirkan, pada zaman firaun, anak lelaki akan dibunuh kerana takut akan berita yang kuasanya akan digugat oleh seorang lelaki dizamannya, dan masyarakat kita hari ini lebih teruk apabila membuang bayi yang tidak mengetahui apa apa samada anak lelaki ataupun perempuan.

Ada yang bertanya, adakah adil pesalah kita menghukum pesalah yang membuang bayi sehingga mati dengan hukuman bunuh, saya tampilkan, dalam islam juga diperuntukkan hukuman qisas(rujuk sini) ataupun bunuh balas jika dibabitkan salah dan cukup syarat untuk dihukum bunuh.

Masalah pembuangan bayi ini adalah impak daripada masalah lain yang wujud lebih awal seperti pergaulan bebas, pengaruh kawan kawan, capaian mudah untuk bahan bahan lucah dari segi bacaan, pertuturan dan tayangan.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan