Jumaat, 3 Disember 2010

coretan biasa


salam wbt!!sedikit kesakitan bisa menyedarkan diri ini yang kadang kala leka,lupa,alpa dalam mengingati-NYA....nikmat kesakitan....bagaimana Nabi Allah Ayyub diuji??hinggakan isterinya tidak mahu mendekati....sayang,kita kerap kali terlupa pengorbanan Nabi Allah Ayyub..

ingin saya sampaikan disini..iktiqad kita bahawa ALLAH yang menyembuhkan penyakit...ubat-ubatan adalah wasilah kepada penyembuhan penyakit..jadi apakah kita tidak perlu mencari penawar kerana ALLAH yang akan menyembuhkannnya???tidak!tidak sama sekali...kita diseru berusaha,doa dan tawakal...


kesakitan perlu....kenapa???kerana dengan kesakitan kita dapat merehatkan badan...setuju atau tidak??contohnya,seseorang individu tersebut workaholic,tidak punya waktu untuk diri sendiri,lantas ALLAH kirimkan kesakitan....

mencegah lebih baik dari mengubati....jelas disini Islam memberi saranan yang cukup baik..berhenti makan sebelum kenyang..dan bermacam-macam lagi etika dan peraturan...jika diselak kitab bidayat al hidayah...garisan panduan yang cukup cantik disusun oleh imam al-ghazali.


tiada langsung lubang-lubang atau cacat cela Ad-din yang syumul ini.....tapi sayang,masih ada saudara-saudara kita hanya akan mengikuti ajaran Islam yang kena atau dirasakan bersesuaian dengan tuntutan hawa nafsu sahaja..

dunia sudah semakin ke penghujungnya....tanda kiamat sudah jelas kelihatan....




p/s:kata guru saya usia dunia tidak akan melebihi tahun 1500 hijriyah...sekarang???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan