Selasa, 10 Mei 2011

kerana satu hati.kebenaran disembunyi.

Bala-bala.Bila ilmu yang dipelajari tak mampu diamalkan dan menjadi benteng perisai Iman.
Sayang sekali bila gerak kerja seharian macam budak yang kurang arif ilmu agama.Kadang-kadang sampai tak sedar terikut-ikut gaya dan cara mereka.

Bukan senang nak hadapi akhir zaman yang penuh fitnah.Tapi tak bermakna kita boleh melanggar aturan.Mata,hati,akal mesti sejajar dan seiring.Kita mesti mencegah kemungkaran dengan kuasa(tangan),lidah dan paling rendah iman ialah hati(benci).Buat sekadar 'kubuq asing-asing,hang buat dosa hang tanggung,biaq la dah aku mampu buat,aku ada hak atas diri aku'.

Susah cakap dengan orang yang letak nafsu didepan kemudian baru Agama.Bila terlalu banyak seronok hati MATI.Bila hati mati mula jadi payah nak nampak kebenaran.Kalaupun nampak cuma mampu melihat tapi tak mampu berfikir dan ambil pengjaran.

Takut jadi lain.Hati mengaku 'ya,aku tahu ini salah,ini dosa' tapi masih buat jugak.

Fahaman 'kubuq masing-masing' mesti dibuang jauh jauh.Takkan kerana nak jaga hati sampai nak sembunyi kebenaran kot.Tuhan dan Nabi tak pernah ajar.Jangan jadi macam segelintir orang yang sanggup ampu dan bodek kerana nakkan kemewahan dan pangkat.

telling the truth n making someone cry :'( is better than telling a lie n making someone smile...:)


Kesimpulannya.jangan sembunyi kebenaran.Jangan cakap guna kepala lutut.Jangan lepas terus apa yang bersarang dalam kepala otak.Biar fikir 18 kali pun tak apa,asalkan betul dan tak menjadi lubang untuk orang lain menuding kesalahan kita.Untuk tidak buat salah adalah MUSTAHIL,tapi kita boleh kurangkan dari melakukan kesalahan.


kepala hotak hang 'tak apa' !!
kalau dah salah kena teguq,bukan diam.senyum-senyum.

kena uji sikit dah gelabah,tunggang terbalik....lupa apa yang mengaji.

cakap tak guna otak.
ingat syurga neraka hak makhluk ka?


*tetapkan hati dan imanku di jalan yang KAU REDHAI YA ALLAH*

1 ulasan:

  1. *pasai kubuq lain2 la kena tegoq..kalau kubuq skali,, bleh tolong menolong..

    BalasPadam