Isnin, 14 Mei 2012

random (ii)







13 mei 2012.sempat meluangkan masa bertanya khabar beramah mesra dengan set set titibesi.
Mereka masih cool dan sempoi macam dulu.
Main futsal.peh.pancit.bahana terlalu lama rilex dan hanya tahu makan dan tidur.
Kalah menang tak jadi prioriti.
tapi kepuasan dapat lepak minum ayaq semeja yang layannya.

****

Macam biasa,jalan yang akan saya lalui untuk ke Kepala Batas ialah jalan kedundung-derang-bukit pinang.
Kedundung.tempat orang pelihara lembu tepi jalan.
tahun lepas,seorang pelajar kemalangan kerana melanggar sebuah motosikal yang terbalik di tengah jalan kerana melanggar lembu.
-tuan lembu bangang macam lembu-
pengajaran-tambatlah lembu di malam hari.takkan nak marahkan lembu.
nampak sangat lembu.
Derang.tempat yang saya katakan berkat dan sejuk mata dan hati apabila melalui situ.
Maahad yang diasaskan oleh Almarhum Ust Nikmat Yusoff.
kalau dari pokok sena,mula-mula sekali kita akan melihat pelajar sekitar 6-11 tahun.
Lelaki berpakaiang jubah putih dan kepiah.dan perempuan berpakaian jubah dan tudung litup melepasi bawah pinggang.
kalau kedepan sikit pelajar menengah dan tafaqquh.uniform sama.
Bukit pinang.tempat legend kalau nak lepak makan mee goreng.
pekan kecil yang padat.populasi masyarakt melayu 60 per cent dan cina 40 per cent.(saya wtpala)
Tapi apa yang saya perhati booth ayam goreng reny sudah bungkus.
Ayam yang seketul seringgit sudah tidak wujud.
Sebabnya,ada lagi satu booth ayan goreng wan.satu seringgit jugak.dan saya agak dia penduduk ori bukit pinang.dan itu antara sebab kukuh kenapa wan lebih sukses dari reny.

****

banyak buku yang saya beli masih tak terbaca.
bukan kerana banyak buku.
bukan jugak kerana sempit masa.
tapi kerana komitmen.
dan malas.
berada di rumah ujiannya lain sikit.
dengan internet,astro dan pes2012.
membuatkan saya jadi sibuk.
Buku tersusun di library mini dalam bilik.
segak tak terusik.
mungkin masa saya mentelaah buku-buku tersebut masa di kampus nanti.
berlagak.

*****

hari ibu.
menjadi persoalan boleh atau tidak sambut.
ha ha ha.
riuh rendah.
ada kata boleh.
ada kata tak boleh.
bagi saya.
sambut hari ibu dengan mendoakan kesejahteraan untuk ibu.
sentiasa.
bukankah doa anak untuk kedua ibubapa adalah amalan yang berterusan untuk mereka setelah meninggal kelak.

******


1 ulasan:

  1. aym reny? nnt dh msk kuin bleh bli kot,ada lg kat kedai2 tepi kuin tu..:)

    BalasPadam