Sabtu, 19 Oktober 2013

Catatan oktober

Beberapa hari lepas, Naaem ada bagitau kat aku tentang berita gembira tentang salah seorang sahabat kami yang bakal menamatkan zaman bujang. Cumanya aku sedikit ralat apabila tidak dibagitau secara terus melalui dia (sahabat kami yang menikah). Sedikit terkilan sebenarnya apabila diperlakukan sedemikian. Bukanlah kawan sehari dua, bahkan dari 2005. Di bangku sekolah menengah, kemudian bersama menggila di pondok Ust Rifa'ie. Kemudian dia ke mesir, aku di malaysia. Bermacam andaian bermain di otak. Aku dengan Naeem berlagak cool habis. Tak apalah, kita hormat pendirian sahabat kita.

Sehari selepas berlangsung majlis, aku contact dia. Dalam perbualan kami, satu demi satu persoalan terungkai. segala telahan aku dengan Naem tidak betul sama sekali. Rupanya majlis tersebut dibuat secara ringkas habis. Jadinya kami( sahabat luar penang) tidak diberitahu dan dijemput ke majlis tersebut. Yang paling utama dia telah ketemui ketenangan yang selama ini dicari. Alhamdulillah. Lagi 2 atau 4 tahun baru akan diadakan majlis walimah. Aku rilek. Benda wajib dah setel. Niat beliau murni. Tak mahu menyusahkan kami untuk turun hadir ke majlis tersebut, tambahan pula di sebelah pihak perempuan. Katanya, memang sengaja dia merahsiakan hal ini daripada sebahagian kami. Tapi bagi aku dengan Naeem, punya pandangan berbeza sedikit. Ya sedikit. SEDIKIT, biasalah, lelaki, mesti tak mau kalah.

Kita (sebahagian sahabat) bukan lagi anak kecil untuk memahami majlis yang serba ringkas. Boleh sahaja diberitahu hal majlis pernikahan tapi tidak perlu kepada kehadiran kami.Celaka, aku tulis macam complicated. kah kah kah.

okay, macamni, apa yang aku fahamlah. Hal nikah ni hal besar. Ya. Dia boleh habaq< (contoh ayat) " 31 hb ni aku menikah hadi wei, tapi majlis buat ringkas gila. hangpa tak payah mai kot no, nanti lagi 2 tahun aku jemput, buat kenduri makan makan, pasang khemah apa semua. ok, aku cuma nak habaq tu ja. Status aku akan berubah. hangpa sebagai sahabat kena tau hal ni. Kita bukan orang lain dah. macam adik beradik".

Nampak dak? habaq tak semesti kami jugak kena hadir meraikan. Benda mudah. Ni bila tau dari mulut orang lain, tak berapa nak sedaplah. by the way, tahniah. Aku tumpang seronok. Sentiasa mendoakan kebahagian sahabat sahabat sampai bila bila. Insya Allah.

Kalau ada percanggahan apa yang aku tulis ni, ringakanlah untuk dihabaq cerita sebenar. Amacam?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan