Ahad, 6 April 2014

Perkongsian semalam

Manusia kadang kadang suka susahkan benda yang senang. Kononnya nak nampak hebat. Padahal orang lain sedang mentertawakannya. (ini intro yang tak ada kaitan langsung)

 Semalam, saya sempat meluangkan masa bersama beberapa makwe, ok, bukan makwe, mereka yang lebih tua dari saya. Tua yang agak banyak. Berapa umurnya bukan penting. Kami sempat berbual tentang mahasiswa sekarang yang selalu ambil jalan mudah untuk berjaya. Mereka nampak kesenangan yang sementara. Secara jujurnya, saya juga rasa tersauk sekali. Kah! Kah! Kah!.

Biarlah, sekali sekala diri ini perlu diajar sebegitu. Rupanya bila bersembang santai sebegitu, saya belajar banyak perkara. Pandangan dan pendapat orang lain selalunya tidak sama dengan apa yang kita faham. Bila bersembang tentang belajar, selalu dibandingkan dengan zaman mereka(yang saya panggil kakak) dengan zaman saya belajar sekarang. Katanya mahasiswa lelaki sekarang yang aktif berpersatuan sangat sedikit. Mungkin itu rumusannya apa yang dilihat di tempat saya(dibaca kami) belajar.

Persoalan yang lebih serius tentang bait muslim. Saya lebih senang menjadi pendengar dan sekali sekala mencelah. Pengalaman mereka saya adunkan untuk jadi garis panduan bila saya berada ditempat mereka. Maksud saya apabila berumah tangga.

Panduan belajar juga saya sempat bertanyakan kepada mereka. Walaupun saya bukanlah lagi newbie, tapi knowledge yang diperolehi menggambarkan seolah olah saya budak yang baru masuk dan masih kekok dengan budaya dan cara belajar universiti. Katanya lagi, sikap pelajar melayu yang malas bertanya dan jarang mendekati para pensyarah Arab amat amat merugikan.(ini saya rasa tersauk kali ke dua). Katanya, belajar didalam kelas sahaja tidak mengcukupi. Kecuali hang memang terer gila. Itu hal lain.

Apa yang saya perhatikan, mereka termasuk dalam kategori (terer gila). Tetapi masih juga rajin dan selalu bertanya. Agaknya kalau dibandingkan, saya mungkin tertinggal beribu batu dengan cara mereka dan saya belajar.

Habis diskusi saya berterima kasih dan melontarkan senyuman yang agak manis. Mungkin ada pertemuan kali kedua, ketiga keseratus lapan belas kali. Mungkin juga tiada. Entah macam mana Tuhan sampaikan saya disitu semalam. (disitu merujuk satu tempat makan yang power)






Tiada ulasan:

Catat Ulasan