Jumaat, 11 April 2014

Junaidi yang pemarah

"Butoh!"

Hanya itu yang terpacul dari mulut Junaidi. Macam tak percaya Junaidi kena kencing dengan apek tua kedai jual telefon Alor Star. Habis duit gaji Junaidi bulan tersebut. Nak buat apa pun dah tak boleh sebab tak ada hitam putih. Hanya angguk dan bayar duit, kemudian pulang. Sekarang Junaidi tengok orang guna telefon pintar semua Junaidi rasa nak terajang. Bulan lepas, Junaidi kena kencing dengan budak sekolah menengah. Kononnya nak buat makwe, sekali budak tu cuma nak suruh Junaidi tolong payungkan top up dengan makan mcd. Pada hari budak tu kantoi, Junaidi sempat tampar kepala dengan tarik rambut. Bila budak tu menangis, cepat cepat Junaidi start moto pergi.

Emosi hari ini memang tak stabil langsung. Mana ada orang boleh tahan kena kencing dua bulan berturut turut. Tambah pulak Junaidi jenis tak kuat iman. Sembahyang tak jaga. Kerja kadang kala curi makan. Walaupun kerja di kedai makan, Junaidi rembat lauk tengahari masa tengah atur lauk pauk dalam bekas besi ataupun nama inggerisnya tray banyak bukan main. Kawan yang kerja dengan Junaidi, Harun namanya, juga sama perangai cuma Junaidi lebih bendul dan rebel orangnya.

Tong sampah yang berada di tepi kerusi batu berdekatan bangunan Tnb Junaidi terbalikkan. Habis segala isi dalamnya terkeluar. Bau busuk boleh tahan. Orang Alor Star ni buat sampah semua busuk nak mampos! Bodoh! Butoh!. Bentak Junaidi dalam hati.

Junaidi rasa tak boleh terima duit gaji bulan Mac burn dengan handset China. Fuck China! buat handset tiruan! Fuck Kastam! sebab bagi masuk barang haram! Fuck! Fuck! makwe budak sekolah menengah bodoh!.

Kalau tahu dek Harun ni. Tiga hari Junaidi kena kata betul bendul. Balik rumah, Junaidi terajang pintu bilik.

"gedegang! ktung ktang plang plung!"

Bunyi tin susu ashtray rokok yang diletak tepi pintu terbalik. Pada mulanya Junaidi ingat nak terajang pintu rumah terus, tapi mengingatkan terajang bapaknya Haji Miskam. Junaidi simpan sahaja niat tersebut.

"Butoh hang Jimi Hendrix, negro hitam macam babi!"

Marah Junaidi pada poster gitaris legenda yang ditampal pada biliknya.

"fuck off Liverpool, makan biawak punya jongang!"

Kali ini team bola kesayangan Junaidi pula jadi mangsa. Pasukan yang diminati Junaidi hari itu jadi sasarannya memaki hamun. Habis disebut satu persatu nama player pada poster tersebut.

Jendela bilik dibuka. Hanya terlihat sepi jalan dihadapan jendela tersebut. Junaidi melihat jam di dinding bilik. Sudah menunjukkan waktu 2 petang. Waktu yang Junaidi ternanti nanti untuk melihat Intan Badriah balik dari sekolah. Hanya budak tersebut yang mampu buat emosi stabil hari itu. Intan Badriah anak perempuan Long Timah. Rumahnya betul tepi sungai yang mengalir ke terus bendang. Dulu setiap kali nak mandi sungai tersebut, Junaidi akan melihat ke rumah Long timah, kalau ada Intan Badriah, Junaidi akan mandi dengan mengenakan spenda gambar superman. Itu spenda paling Junaidi suka. Sambil terjun menggayakan aksi superman terbang, Junaidi akan melihat ke rumah Long Timah. Puas hati Junaidi dapat memperagakan gaya tersebut.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan