Jumaat, 23 Mei 2014

Allah bagi apa yang hang bagi.


Beberapa bulan lepas, lewat malam begini, saya kelaparan dan keluar dengan Tokbon mencari nasik. Pencarian saya (yang laparnya saya) sehingga ke Jalan Putra. Nasik bundle ayam (sais steady) 1.50rm sebungkus. Alang alang keluar, saya bawa juga 3 botol kosong untuk diisi air mineral mesin satu liter 2 kupang di Pantai Johor (tempat saya sewa rumah). Saya bawak duit 3 ringgit untuk nasik bundle ayam dua bungkus dan duit syiling 4 kupang untuk membeli air mineral mesin. Duit memang cukup cukup dalam dompet ketika itu. Selain itu, yang ada duit 50 belum pecah. Sebelum ini, tiga biji botol yang saya bawa, untuk botol ketiga tidak penuh isiannya dengan nilai 3 kupang. Jadinya saya bawak 4 kupang dengan harapan botol ketiga akan penuh terisi.

Sesampainya di kedai, saya beli nasik dua bungkus dan Tokbon beli 3 bungkus. Kedua kami membuat keputusan makan nasik tersebut dirumah masing masing. TokBon rumahnya dijalan dato kumbar. Saya terpaksa berpatah balik ke pantai johor.

Sebelum start motosikal, Tokbon nak pinjam duit saya sekupang, katanya mahu beli ubat nyamuk. Dia ada hanya 3.10rm. Dalam kepala saya berperang samaada hendak beri atau tidak. Kalau bagi, tidak cukuplah isian air saya nanti. Kalau tak beri pun, dia kawan saya. Saya buat keputusan untuk bagi sekupang. Hati saya masa itu memang ralat gila. Isi ayaq tak penuh. Dalam perjalanan dok menyesal. Ha Ha Ha!

Sesampainya di mesin ayaq mineral, ada sorang brader tengah isi ayaq dalam botol 5 liter. Bila dia selesai, giliran saya pula. Terpampang di skrin mesin tersebut ada lagi baki duit sekupang dari brader tersebut.

"bang, ada belen ni" saya beritahu dia.

"ambiklah, saya dah selesai"


Saya tersenyum sendirian semasa mengisi air tersebut. Allah dah balas sekupang yang saya berikan TOkbon tadi. Pemberian yang saya kira separa ikhlas. Ha ha ha!

Agaknya kalau full ikhlas berapa Allah bagi agaknya.

p/s : Penuhilah hajat sahabat kita, Allah akan penuhi hajat kita. Insya Allah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan