Jumaat, 25 Julai 2014

Catatan Ramadan 26

Minggu lepas aku sempat habiskan sebuah karya dari seberang. Ya, karya hebat dari manusia hebat. Buya Hamka. Karyanya yang bertajuk Tenggelamnya Kapal Van der Wijck. Buku tersebut aku beli dari seorang brader dari Jitra tahun lepas. Hampir separuh tahun juga aku simpan tak baca. Bukan apa, bahasa sastera Indonesia dalam buku tersebut terlalu pure, terlalu tinggi. Aku baca ada yang skip, tapi tak adalah sampai dua tiga helai. Ada sebaris dua yang aku rasakan tak akan mencacatkan pemahaman dan penghayatan terhadap sebuah karya power.

Zainuddin hero dan Hayati heroin. Kisah Zainuddin yang cintakan Hayati, kemudian diutus sekeping surat menceritakan isi hati pada Hayati, dalam surat tersebut juga ada disebut yang Zainuddin sudah sedia dengan apa jua jawapan dari  Hayati tentang perasaan Zainuddin terhadapnya.

Beruntung Zainuddin apabila kasihnya disambut.

Ok, aku main taip ja post ni sebenarnya.

Hari ni dah jumaat terakhir dalam bulan Ramadhan. Kena pula malam ganjil 27, malam top untuk mengejar seribu bulan. Kata orang di facebook, benda begini jarang berlaku. Last kena ialah 35 tahun yang lalu.

Aku sempat titipkan pesanan kepada beberapa kenalan berkenaan perkara ini. Hidup kita biarlah saling ingat mengingat tentang kebaikkan.

Sambung cerita pasai Zainuddin dengan Hayati aku rasa malas.

Aku nak tumpu kerja amal malam 27.

Sekian.

Pokok Sena,
Julai 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan