Sabtu, 20 Julai 2013

muniff part 2

Waktu rehat kat sekolah,aku habiskan lepak library.Perut sikit pun tak terasa nak diisi.Selang tiga meja aku duduk ada dua orang pelajar perempuan tengah study subjek sejarah.Mariam dengan Faridah.Nama retro habis.Mataku meliar ke luar tingkap melihat beberapa orang kawan sekelas sedang rancak bercerita di dewan makan.

"awak tak makan ke Muniff?"

Sedikit terkejut aku dengan pertanyaan Mariam.Entah bila datang duduk elok setentang denganku.

"tak"

Aku jawab sepatah.Kejadian semalam masih bersisa.Jubah yang dibeli dengan duit simpanan bertukar milik dengan begitu mudah.

"awak,kalau ada masalah,boleh kongsi,kita kan kawan" kata Mariam.

"saya ok,mungkin kurang sihat kot" Aku cuba beralasan.

"tak baik tau menipu,semua orang ada masalah,salah satu cara untuk kita mengurangkan tekanan masalah ialah berkongsi dengan orang yang kita percaya.Ceritalah pada saya,mungkin akan terasa ringan sikit awak lepas ni." Panjang sikit ucapan Mariam kali ini.

"saya sedih,jubah yang saya beli dengan duit sendiri emak suruh berikan pada Muin"

"kasihannya awak,Allah nak beri yang lebih baik nanti,Insya Allah."

"ya saya tahu,tapi makan masa juga untuk saya lupakan hal ini"

Mariam angguk mengiyakan.Tamat rehat,aku masuk kelas.Pelajaran hari ini aku tak dapat tumpu perhatian sepenuhnya.Banyak benda yang berlegar di fikiran.Aku jadikan segala ujian yang datang sebagai latihan untuk menjadi seorang hamba yang kuat dan bersyukur dengan apa yang ada.Diluar sana,ada lagi mereka yang hidupnya lagi susah.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan