Selasa, 16 Julai 2013

muniff part !

pin! pin!!

Bunyi hon motosikal.Aku berlari menuju ke muka pintu.Seorang postman sedang memegang satu bungkusan.

"encik munif bin jazarin?" tanya postman.

"ya saya,munif,sayalah gerangannya"

"sign,tarikh,pukul,no ic sini"

"ok"

Dengan pantas aku mengisi kertas kosong yang ditampal pada bungkusan.

zrass! bunyi kertas dikoyak.

"terima kasih" ucap aku

"baik" balas abang postman.

Bungkusan dengan kertas minyak aku bawa masuk rumah.Ada tulisan arab di belakanngya.Dari mekah,arab saudi.Tentunya kiriman dari sahabatku yang belajar disana.

"apa benda munif?" tanya Muin.Abang aku.

"ntah,jubah kot"

Jawab aku malas,tentunya aku sudah tahu apa isinya.Satu bulan yang lepas,aku ada kirimkan emel pada Lamin untuk belikan aku sehelai jubah haramain.Jubah yang sangat aku inginkan apabila jubah lama pemberian abah sudah kecil saisnya.

Aku buka balutan dengan cermat,tertera jelas nama pengirimnya Lamin bin Uthman.Perasaan teruja,gembira,bahagia,menjadi satu.Sehelai jubah haramain warna putih aku buka lipatannya.Meluncur laju jubah bila aku sarungkan kat badan.Muin yang sedang menonton tv tak berkelip memandangku.

"lawa la Munif,boleh bagi abang?"

"tak bolehla bang,ini Munif punya,Munif pesan pada kawan yang belajar Mekah sana"

"kalau Munif tak bagi,abang adu pada emak" ugut Muin.

"inikan Munif punya,abang kalau hendak,suruhlah emak belikan"

"baiklah,abang akan adu pada emak sekarang". Pantas Muin meluru ke dapur.

Muat benar jubah ini.Macam syeikh arab yang selalu aku tengok di tivi.Aku menggayakan jubah sambil mengangkat tangan seperti ustaz sedang berceramah.

"munifff! oo munifff!!!" laung suara dari dapur.

"iya mak,munif datang"

Emak pastinya akan mendengar cakap Muin.Anak kesayangan emak.

"ada apa mak?"

Aku tanya pada emak,walaupun tujuan emak panggil aku sudah tahu.

"Munif kenapa tak dengar cakap abang hah?!!" Jubah sehelai pun berkira dengan adik beradik!,berapa kali emak cakap,dengan adik beradik jangan berkira!"

Aku diam.

"Jubah ni Muniff punya mak"

"menjawab! menjawab! Buka jubah tu sekarang,bagi pada abang kau! dengar cakap emak! "

Tinggi suara emak.Muin yang sedang berdiri tepi emak senyum sinis padaku.Dengan berat hati aku buka jubah dan berikan pada Muin.Jubah dari duit yang aku himpun dalam tabung buluh dah bertukar tuan.Kalau arwah abah ada,mesti tak akan jadi begini.Abah akan selalu menangkan aku.

"dah,pergi depan." arah emak.

Muin terus berlari masuk bilik bersama jubah baru aku.Hajat hendakkan jubah haramain tidak kesampaian.Entah kenapa,sejak pemergian abah,aku berasa sangat sunyi.Segala perbuatanku selalu saja tidak kena,ada salah sentiasa.Semalam aku dimarahi kerana tidak memberi ayam makan direban,padahal tugas tersebut milik Muin.Tugas aku hanyalah menghambat lembu masuk kandang.Duit belanja harian juga emak akan lebihkan untuk Muin.Kata emak,Muin lebih tua,keperluannya besar.Padahal aku dengan Muin hanya beza setahun umur.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan