Ahad, 27 Februari 2011

laga laga


kesesakan rutin hidup membuatkan segala macam rasa datang bertandang.Ulas macam-macam kadangkala buat semak kepala.baik layan cerita U-wei..patah balik ke zaman 80-an..Ambik serba sedikit pengetahuan dari cerita laga-laga.

Jogho maknanya tukang laga lembu..Hero bernama Mamat dimainkan oleh Khalid Salleh.
Heroin tak mau ceritalah.Semak perut ja.

Kisah berlatar belakang negeri kelantan dan selatan Thai,so bahasa yang digunakan mestilah kelate dan dicampur bahasa thai,tapi masih boleh faham.Cari makan duit laga lembu.Sempoi punya mata pencarian.Ini saya tertanya-tanya apa mesej yang U-wei cuba selitkan.Pada hemat saya yang mentah ini,mungkin beliau cuba bagitahu pada kita,jalan dan kisah hidup sebenar puak-puak laga lembu nie.

Unsur-unsur yang diselitkan cukup biasa bagi budak-budak yang tak suka sangat buka otak nak pikiaq apa mesej yang dibawa.

Mula-mula cerita dah ada pembunuhan.Partner Mamat,Lazim telah dibunuh.Bermula tuntutan darah dibayar darah.semangat menebus balik maruah.menuntut bela atas kematian saudara seagama.

Unsur keagamaan memang menarik,si hero tak pernah lupa kewajipan sebagai hamba-NYA.Tangan ada biji tasbih.

Sekarang punya cerita,manusia melagakan manusia.Busuk hati,suka sangat tengok orang lain bertelagah.Bunuh membunuh,selak akhbar harian bersepah-sepah cerita jenayah.Apa nak jadi dengan satumalaysia.

Dah terang undang-undang manusia langsung tak boleh membendung jenayah.Buta apa entah pemimpin Malaysia.Tuhan bagi garisan yang cukup cantik untuk manusia ikut.Nak sangat ikut undang-undang manusia reka.Sekarang terima padah.Nasib kat titibesi kadar jenayah pada pola yang rendah.Hari-hari tengok balai polis kepala batas macam tak ada orang.Roadblock pun kurang,tapi apa nak takut,Motosikal saya lengkap semuanya...nilai sentimental lagi...

Ending cerita Jogho nih,si mamat masuk lokap pasai mengaku dalam kes pembunuhan.Nak selamatkan seorang anak buah beliau..

pengajaran
1

2

3

nanti lah kita bincang,pakat-pakat tengok,baru seronok,buka meja discuss,baru urban.mak bapak pun suka.....

jogho..manusia suka lagakan lembu dan manusia suka lagakan manusia...hati-hati noh


Tiada ulasan:

Catat Ulasan