Khamis, 13 Disember 2012

petunjuk dan dorongan.

betullah taufik dan hidayah itu dua entiti berbeza tetapi saling berhubung kait.

member gua pernah cerita dulu.

dia cerita dari kuliah seorang ustaz di sekolah dulu.

gua dengar dia bercerita bukanlah gua tak mendengar kuliah ustaz ustaz.

gua dengar,cumanya jarang-jarang.

itu pun masa tahun akhir.

senang ceritanya dua tahun terakhir gua belajar.

bodoh sombong ustaz gua kata kat geng geng yang culas masuk kuliah.

lepak bilik,bersembang makan.

hisap rokok tak da.

salah satu benda yang gua bangga.

enam tahun gua belajar,batch gua sekoq pun tak sangkut dengan benda yang cucuh lepas tu keluarkan asap ikut hidung dengan mulut.

hebat kan batch gua.(berlagak dua minit)

terlajak jauh cerita gua.

dah dua tiga kali gua usha dari balik tingkap.

ada dua tiga orang budak perempuan kampung gua yang lepak bawah pokok rambutan rumah gua.

lepak atas pangkin time member dia masuk rumah gua baca al-quran dan iqra.

sebelum gua terlupa,pelajar yang hadir kelas pengajian nih ada yang baca quran selain iqra.

yang menengah kebanyakkan baca quran.

gua akan jadi bidan terjun bila tenaga pengajar otai,emak atau bapa tak dapat attend tugas mengajar.

sasaran gua budak-budak baca iqra,senang piat telinga.yang besar besar nak piat pun susah,geng main bola sepadang.

ok.gua sekali lagi tersasar dengan objektif posting.

gua nak bagitahu,

taufik ialah kekuatan kita nak melakukan sesuatu amal.

hidayah pulak ialah seorang yang bernama hidayah.ok tak lawak.

hidayah bermakna segala benda yang salah kita nampak salah,yang betul nampak betul.senang ceritanya kita dapat bezakan yang hak dan batil.

apa yang gua nak hubungkan ialah,budak perempuan yang lepak bawah pokok rumah gua dia dapat hidayah,dia tahu belajar quran itu baik.tapi taufik belum Allah campakkan untuk dia duduk sama-sama dengan member dia belajar quran dengan emak dan bapak gua.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan