Jumaat, 7 Disember 2012

Tok wa (part 1)

Pagi tu,aku bangun awal.Mandi pakai baju melayu warna merah hati,kain pelekat jalur maroon.

'Baim!mana minyak wangi hang,mai nak guna sikit."aku tanya.

"Ada dalam bilik aku la,atas meja study,jangan guna banyak-banyak,mahal aku beli tu."jawab Baim,mata terpejam.mulut cakap.

"kedekut gila."aku cakap dalam hati.

Niat hati,nak pergi jumpa Tok Wa,tok saudara sebelah emak.Susuk tua yang selalu jalan kaki ke masjid setiap waktu.Malu.Aku yang sihat cergas pergi masjid jemaah boleh bilang dengan jari.Bilang dengan sebelah jari pula tu.

Usai solat Subuh,aku cari Tok Wa.Jemaah masjid dah beransur pulang.Hari ini,entah kenapa,Imam Majid baca surah pendek.Selalunya kalau solat subuh,lepas al-fatihah Imam Majid baca surah panjang macam an-naba',an-naziat dan surah-surah awal juz amma.

''ada nampak Tok Wa dak pakcik Rim?"aku tanya pakcik Karim.

"Tok Wa hang ada kat stor belakang tu kot,kata nak kemas Quran buruk dalam bilik tu."jawab pakcik Karim.

"Tima kasih."aku berbahasa.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan