Khamis, 7 Februari 2013

retro sekolah menengah dua

Selesai kemas beg pakaian dan siap pasang cadar putih,aku dapat katil atas,besi pengadang tak ada,tangga jangan tanya la.Tilam aku bawak dari rumah,tilam arwah wan.Katil aku betul betul di penjuru bilik.Niat aku nak dapat katil bawah tak tercapai bila dah ada budak booking awal.Aku tanya brader baju hijau yang iring aku tadi

"katil bawah tak dak ka ?"

"tak da" sambil leheiaq dia terjengoi jengoi melihat keliling bilik asrama,kononnya sedang memerhatikan kot kot ada katil bawah yang kosong.

Selesai bagi nasihat sepam dua,pakcik Taupik aku balik rumah.Aku daftar masuk sekolah dengan pakcik Taupik,adik emak.Time tu emak dengan bapak pergi buat haji.Barang barang aku semua ada nama.Dari sekecil kecil barang sampailah ke sebesar besar barang seperti locker dan tilam.

Aku naik atas katil,sambil pikiaq idea untuk tidoq malam ni.Gila,tak pernah pernah aku tidoq katil atas tanpa penghadang ni.Walaupun aku ni tidoq sopan santun,tapi malang tak berbau orang kata.Selang beberapa minit,budak katil bawah muncul dengan seorang tua,aku syak ayah dia,berdasarkan paras muka yang lebih kurang sama.Aku hadiah segaris senyuman untuk mereka berdua.Niat nak bertaaruf aku tangguh bila dia sibuk dok mengemas barang.

Aku baring atas katil sambil melihat habuk habuk halus jatuh dari papan atas aku.Asrama dua tingkat,jadi bila budak asrama atas jalan hentak kaki macam gajah atau badak habuk habuk halus akan berterbangan jatuh.Setiap kali sebelum melelapkan mata aku akan kibas tempat tidur.

Aku turun katil untuk pergi ke musolla,ada taklimat sikit kata brader baju hijau tadi.Aku berseorangan melangkah pergi ke musolla.Bukan main ramai budak yang pakai baju putih tengah lepak dalam musolla.Sampai pintu masuk ada sorang budak panggil aku dok dekat dia.

Macam biasa,tanya nama,asal.Aku sebagai pelajar baru jawab dengan slow tanpa ada niat membantah atau menipu.

Selesai apa pala semua,balik asrama mandi.bilik ayaq ada empat,satu ada kolah panjang dan para untuk basuh baju,jamban tak ada.Dua bilik ayaq lagi ada para dan berkongsi kolah dia,jamban ada lima/enam(aku tak ingat) untuk setiap tandas tersebut.Last bilik ayaq ada satu kolah,ada para untuk basuh baju,ada satu jamban dan ada motosikal.Aku usha tak sampai lima jamban yang elok untuk buang ayaq dengan selesa.Ada yang tersumbat,pintu lekang.

Sebelah malam aku dibahagikan kumpulan.Minggu silaturrahim.Kalau bahasa lain minggu suaikenal ataupun orientasi.Geng dengan aku time tu irfan kadir,budak kurus nama naeem(budak yang nak sangat kawan dengan aku)dan beberapa orang lagi budak.Nama aku tak ingat sangat.Ketua kumpulan aku nama Amir,dia ni geng brader-brader pakai baju sekolah kaler hijau.Time tu geng yang paling riuh dok bersembang ialah geng sekolah rendah kat tandop.Jenis bawak geng mai masuk sekolah baru.Entah berapa lori depa angkut aku tak tau,tapi lepas tu aku masuk la jugak kepala dengan geng sekolah tandop ni.

Paling aku cam budak nama mat jaf beger,power tak patut,hari pertama masuk dah dapat nama gelaran.kisah dia berlaku bila bangun tidoq time slot ceramah(kalau tak salah) terus budak tu tanya member aku "kat sini ada orang juai beger dak ".Budak langkawi matjaf beger ni,mengaji tak dan habis,pindah.Entah macamana la keadaan dia sekarang.

#woi matjaf,aku harap hang lani berjaya bukak kedai koperasi kecil kecilan macam hang buat kat YC dulu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan