Rabu, 6 Februari 2013

retro sekolah menengah.

Lapan tahun dahulu,minggu pertama dalam bulan Januari,aku daftar masuk ke sebuah sekolah menengah.Sekolah yang tak pernah aku bayang akan masuk.Sekolah yang selalu aku pergi ke musollanya mengikut orang tua setiap minggu pagi Jumaat.Tapi pada hari itu,status aku secara automatik bertukar menjadi salah seorang pelajar sekolah tersebut.Pakaian sekolah ni lain macam spesel,poket tebuk,seluar biasa,kaler putih,baju raihan,lepas luar.kasut putih.kepiah putih,tapi kepiah ada spesifik dia.aku nak gambarkan bentuk dan corak dia tak reti.

Pagi tu,selesai pendaftaran,aku bawak beg menuju asrama.Segala kelengkapan asas aku bawak sekali,timba,hanger,sabun buku,berus gigi,sabun mandi dan beberapa alatan kecil lain.Sampai di bawah pokok ceri tepi tandas asrama ada sorang brader pakai baju hijau iring sampai ke depan pintu asrama.Tandas asrama aku tak usha lagi time tu dia punya kondisi kebersihan dan prasarana.Bab tandas nanti aku cerita lain.

Aku melangkah kaki masuk ke pintu asrama.Aku lihat beraneka jenis manusia yang ada dalam situ.Semuanya pakai baju putih macam aku,cuma ada beberapa kerat yang pakai baju melayu,kepiah corak-corak."Baru masuk dah lawan etika pemakaian"aku cakap dalam hati.

Ada yang sedang kemas baju masukkan dalam locker,ada yang tengah sembang dengan kawan baru,ada yang tengah baring-baring.Bermacam gelagat.Ada budak suara pecah-pecah.Ada budak badan dia ada petak didada.Senang cerita,aku ditempatkan didalam asrama yang dihuni dengan manusia pelik.Aku cuba biasakan diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan