Khamis, 21 Februari 2013

Tok Wa tiga

"Pi tolong Tok Wa la,benda ni bukan susah sangat,sapu sampah stor ja pun.Pi nak tolong Tok Wa,nanti cepat siap,kita boleh balik sekali" aku jawab pada Tok Wa.

Riak wajah Tok Wa tenang,senyum sikit,nampak garisan gigi tersusun rapi.Tak ada gigi yang gugur.Gusi Tok Wa kuat,rahsia Tok Wa ialah kayu sugi yang sentiasa terselit di poket baju.Sebelum wudhuk Tok Wa akan bersugi.Banyak kelebihan sugi Tok Wa cerita pada aku selain sunnah Nabi,bersugi dapat menguatkan gigi dan gusi,mencerahkan mata dan banyak lagi.Aku tak ingat sangat.Tapi bab pengamalan sunnah Tok Wa sangat teliti.Kalau makan nasi kat rumah Tok Wa pun dalam talam,setiap waktu solat serban kemas atas kepala,itu belum lagi minyak attar,tidur mengiring sebelah kanan.Pernah satu hari aku tanya Tok Wa,mana Tok Wa tau semua amalan sunnah ni,Tok Wa cakap belajar masa di pondok dulu.Aku angguk.Kisah Tok Wa belajar di pondok aku pernah dengar emak cerita.Tok Wa dulu belajar pondok di kelantan dengan kawan baik dia,Lebai Hussin tuan punya kedai runcit di simpang masuk kampung.

Selesai sapu sampah,aku tersandar letih di tiang masjid dekat dengan stor Tok Wa mengemas.Malu aku dengan Tok Wa,umur tua buat kerja macam orang muda.

Dah siap ka Tok Wa ? aku tanya.

Dah,jom balik.jawab Tok Wa sambil menutup pintu stor masjid.

Dalam perjalanan aku lihat mulut Tok Wa kumat kamit membacakan sesuatu.

"Tok Wa baca apa ?" aku ingin tahu.

"Selawat"pendek Tok Wa jawab.Senyum terukir.

Aku diam.Kami beiringan berjalan sampai ke rumah.

"Assalamualaikum!" aku mendahului salam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan